Kundebehandling og personlig salg
Vi går gjennom hele salgsprosessen fra start til mål. Det er viktig å vite hvordan man tar imot en kunde, hvordan man avklarer kundenes behov og hvordan man praktiserer de forskjellige avslutningsteknikker. Det er også svært viktig å lære hvordan vi kan beholde kundene og få de til å være trofaste og gode ambassadører.
- Proaktiv kundeanskaffelse
- Viktigheten av CRM (kundeoppfølgingssystem)
- Møtet med kunden og kartlegging av kundens behov
- Oppfølging og skaping av lojale kunder
- Forvaltning av kundeporteføljen
- Filmatiserte rollespill gjennomført hos bilforhandlere
Markedsføring
Vi tar for oss grunnleggende markedsføringsprinsipper og studentene vil lære om hvordan en bilforhandler og bilselger skal markedsføre seg best mulig for å nå flest mulig kunder. Vi tar også for oss verktøy som anvendes i markedsføringsarbeidet for å fremme egne resultater og økt bilsalg. Studentene får også god kjennskap til hvordan man kan bruke sosiale medier som et verktøy for å selge flere biler. Vi tar også for oss ulike begreper og verktøy som anvendes på disse flatene. Dette være seg Google, egen nettside, Finn.no og Sosiale Medier (SoMe). Studentene vil få kunnskap og forståelse for betydningen av god merkevarebygging som en del av verdiskapningen hos en bilforhandler, og hvordan strategisk markedsføringsaktivitet vil bidrar til god kundepleie og økt bilsalg. Studentene vil også få grunnleggende kunnskap om relevante deler av markedsføringsloven og GDPR.
- Muligheter innen markedsføring
- Grunnleggende prinsipper for markedsføring
- E-postmarkedsføring
- Google, Facebook, Linkedin, Snapchat, Twitter
- Betalt og ubetalt synlighet
- Regler og konsekvenser av GDPR (Personvernforordningen)
- Google Analytics og lignende analyser av kundereisen
- Bruk av kunstig intelligens (AI) i markedsføring
Økonomi
Kunden har bedre økonomisk kunnskap i dag enn tidligere. Dette stiller høyere krav til bilselgeren. Noe av det du lærer om på Bilakademiet er:
- Kjøregodtgjørelse
- Firmabilbeskatning
- Leasing
- Annuitetslån
- Total Cost of Ownership (TCO) beregning
- Årsavgift for kjøretøy
Kjøpsloven
Vi tar for oss kjøpsloven og rettigheter kundene har ved kjøp av bil hos bilforhandlere. Vi har et godt samarbeide med Forbrukerrådet som gir oss innspill og kompetanse på det som gjelder av lover og regler. Gjennomgang av kjøpekontrakter og dokumenter som brukes ved finansiering. Grunnleggende GDPR og praktisk anvendelse.
Brukte biler
- Garantialternativer for brukte biler
- Prissetting og håndtering av innbyttebiler
- Prosessen for import/eksport av brukte biler
- Beregning av avgifter ved import/eksport av brukte biler
- Produktdeklarasjon
- Normal slitasje
Teknologi
Utviklingen på teknologi og drivlinjer går raskere enn noensinne. Elektriske biler og hybridbiler tar over mye av totalmarkedet i Norge og mange bilselgere sliter med å holde seg oppdatert. Vi tar for oss disse endringene og sørger for at studentene er godt oppdatert på produktene og teknologien som selger mest i Norge.
Etikk
Det er viktig at bilselgerne og bilbransjen har tillit hos kunden. I dette faget jobber vi med hvordan en bilselger kan skape tillit over tid og hvordan vi kan bygge opp et godt renome hos bilforhandleren. Vi tar også opp ulike etiske dilemmaer en bilselger kan komme ut for og hvordan disse kan løses til det best for kunde og bilforhandleren.
Bærekraft
Vi ser i dag et økende fokus på bærekraft og det blir stadig viktigere for kunder og forhandlere. Bærekraft spiller en avgjørende rolle i bilindustrien, selv på lokalt nivå hos forhandlerne. Ved å promotere og tilby bærekraftige transportalternativer som elektriske og hybridbiler, hjelper forhandlere med å redusere karbonavtrykket og beskytte miljøet samtidig som de møter kundenes behov. I tillegg er riktig sortering og håndtering av batterier og dekk avgjørende for en bærekraftig bilindustri, da dette reduserer mengden avfall og minimerer miljøpåvirkningen av disse materialene.